Vår uppförandekod
Ösönerplast AB:s uppförandekod ger vägledning till hur våra affärsprinciper och värderingar ska omsättas i praktiken.
Uppförandekoden är en etisk kompass, som ska följas av samtliga medarbetare på företaget, oavsett arbetsplats eller arbetsuppgift. Den gäller även styrelsemedlemmar samt personer som är engagerade i Ösönerplasts verksamhet via kontrakt eller avtal. Den visar även vad vi förväntar oss av våra leverantörer.
Vi respekterar mänskliga rättigheter
- Vi behandlar alla människor rättvist, värdigt och med respekt.
- Vi särbehandlar inte någon baserat på t.ex. kön, religion, ålder, handikapp, sexuell läggning, nationalitet, politisk åsikt, social bakgrund eller etniskt ursprung.
- Vi respekterar alla medarbetares rätt att organisera sig.
- Vi accepterar inte barnarbete, illegalt arbete eller tvångsarbete.
Vi skapar bra arbetsförhållanden
- Vi har en nollvision kring arbetsolyckor och kompromissar inte kring hälsa och säkerhet på arbetsplatsen.
- Vi arbetar förebyggande för att minska risken för olyckor och arbetsskador.
Vi följer god affärsetik
- Vi erbjuder aldrig gåvor, förmåner eller betalningar som kan påverka, eller uppfattas att påverka, objektiviteten i mottagarens beslut eller som bryter mot lagstiftning och/eller lokala seder.
- Vi tar inte emot gåvor, förmåner eller betalningar som kan påverka, eller uppfattas att påverka, objektiviteten i våra beslut eller som bryter mot lagstiftning och/eller lokala seder.
- Vi undviker situationer där lojaliteten mot företaget kan komma i konflikt med personliga intressen.
Vi engagerar oss i miljöfrågor
- Vi arbetar med långsiktiga mål för att minska företagets miljöpåverkan.
- Vi hushållar med energi, vatten, material och andra naturresurser samt strävar efter ökad användning av förnybara material.
- Vi bidrar med våra kunskaper för att miljöanpassa kundernas produkter.
Vi ska alltid leverera rätt kvalitet
- Vi ska alltid uppfylla kundernas krav, behov och förväntningar genom att leverera produkter med rätt kvalitet.
- Vi arbetar med ständiga förbättringar.
- Vi gör regelbundna utvärderingar av kvalitetsarbetet genom mätningar, registrering av avvikelser.